English versionReisverslag Canal du Rhône au Rhin 2004


We vertrekken ’s morgens al om zes uur met de auto naar Montbéliard voor een tocht van een week over het Canal du Rhône au Rhin. We zijn met z’n vijven. Margo, een vriendin van Pepijn en Maarten, gaat ook mee. We varen van Montbéliard naar Dole, een tocht van 146 kilometer waarbij we onderweg zo’n 52 sluizen zullen passeren. Bij onze tocht zullen we ongeveer de helft van de tijd op de rivier varen, de andere helft op kanaaldelen die parallel aan de rivier liggen.

We rijden via Duitsland en trekken bij Mulhouse Frankrijk in. Op de autosnelweg wordt de waterscheiding tussen de Middellandse zee en de Noordzee met borden aangegeven. Dat is de waterscheiding die het Canal du Rhône au Rhin ook overbrugt.

Voor we bij Montbéliard komen, neem ik nog een kijkje bij een zijtak van het Canal du Rhône au Rhin, het Embranchement de Belfort. Hier bekijk ik een ijzeren aquaduct over de rivier la Savoureuse. Vlak voor het aquaduct ligt een sluis. Naast de sluis staat een appelboom prachtig in bloei.  
Ik neem daarna ook de tijd om een soortgelijk aquaduct in het Canal du Rhône au Rhin over de rivier l’Allan te bezichtigen. Omdat dit aquaduct wat meer besloten ligt, laat dit aquaduct zich niet goed fotograferen. Na het aquaduct ligt de driesprong. Op grote borden lees ik de richtingen Rhône, Rhin en Botans, het plaatsje waar het Embranchement de Belfort nu eindigt.Wij zullen straks richting Rhône varen.  

Daarna rijden we door naar Montbéliard waar de basis ligt. Montbéliard ligt tegen Sochaux aan waar de Peugeot-fabrieken zijn gevestigd. Onderweg zien we enorme parkeerterreinen vol met nieuwe auto’s staan.

Om halfvier zijn we bij de basis. Er ligt slechts één boot van de verhuurmaatschappij. Die is dus voor ons bestemd. We pakken de spullen over waarbij ik ontdek dat ik mijn jas thuis aan de kapstok heb laten hangen met de autopapieren en mijn mobiele telefoon. Gelukkig doen ze niet moeilijk over het niet aanwezig zijn van de autopapieren Mijn auto zal gedurende onze week varen door de maatschappij van Montbéliard naar Dole worden vervoerd.

We krijgen uitleg over de boot waar we erg aan moeten wennen. Er is een grote leefruimte met veel glas maar de slaapkamers van de kinderen zijn erg klein. Ze liggen verdiept onder het aanrecht en het dashboard. De boot kan binnen en buiten worden bestuurd maar de stuurplaats buiten is wat primitief. Je moet via een laddertje op het dak klimmen waar een laag bankje staat. Het stuurtje is erg laag, het zit tussen je enkels. Het duurt even voor de boot ons wat vertrouwd wordt maar als alle spullen zijn uitgepakt voelt het al een beetje als ‘onze boot’.

Tegenover de basis is een supermarkt waar we ook op zondagmorgen boodschappen kunnen doen. We liggen naast een brug waar steeds auto’s luid toeterend over gaan. Ze stoppen vlak bij ons bij een parkje langs het kanaal. Het zijn meerdere bruidsparen die met hun gasten door het park wandelen.

Ik fiets de stad door op zoek naar een eetgelegenheid maar op 1 mei is alles gesloten. De kinderen vinden het helemaal niet erg dat we uiteindelijk een hapje bij de Mac Donalds eten.

’s Avonds ga ik met de kinderen naar een voetbalwedstrijd van FC Sochaux, een club uit de Franse Ligue 1 die op de vierde plaats staat. Ze spelen vanavond om acht uur tegen Montpellier. We wandelen eerst een stuk langs het kanaal en steken via een voetpad naast de spoorbrug de rivier over naar de stad. Via een tunneltje onder het spoor en een smalle weg zijn we snel bij het stadion, het Stade Bonal. We worden gefouilleerd en komen in het mooie stadion. Het is aan alle zijden gesloten en er kunnen ongeveer 20.000 toeschouwers in. Vanavond zijn er zo’n 15.000. Het is een sfeervolle wedstrijd. We zitten in het meest luidruchtige hoekje waar een aantal supporters voortdurend op trommels slaan en een zanger via een megafoon de overige supporters aanzet tot het zingen van liederen. Sochaux wint de wedstrijd met 3-1.

We wandelen na de wedstrijd weer terug waar Marga zich met een glaasje wijn warm probeert te houden, ze heeft nog niet ontdekt hoe de kachel werkt. We nemen nog een glaasje drinken, doen de kachel nog even aan en gaan nog wat onwennig de eerste nacht op de boot in.

 

Canal Rhône-Rhin            Andere kanalen            Volgende dag