English versionLaatste vaardagen: de Yonne


Vanochtend zijn we weer als eersten bij de sluis. Na deze sluis volgt een kaarsrecht stuk van 6 kilometer waarna we in Laroche-Migennes aankomen, een industriestadje aan het einde van het Canal de Bourgogne met een groot spoorwegemplacement. Als we door Laroche varen, zien we een enorme drukte langs het kanaal. Overal lopen mensen en worden auto's geparkeerd. Er blijkt een grote markt te worden gehouden. We besluiten er toch maar even te kijken. 

 

Om een uur of elf varen we verder. Bij sluis 114-115, een voormalige dubbele aan het einde van het Canal de Bourgogne, worden een aantal gegevens opgenomen (waar we naar toe gaan, waar we vandaan komen, hoeveel personen, welke nationaliteit). Daarna zakken we in de diepe sluis en varen verder. 

Na honderd meter komen we op de Yonne. We varen stroomopwaarts de Yonne op. Onze eindbestemming, Joigny, ligt weliswaar de andere kant op maar we hebben nog tijd over om een stuk richting Auxerre te gaan. De jongens willen wel naar Auxerre. Daar zit namelijk een voetbalclub die ze van naam kennen. Volgens de sluiswachter is Auxerre echter in een middag niet te halen.

We varen op een brede rivier. Na de beslotenheid van het Canal de Bourgogne is dit wel even wennen. Ik mis de intimiteit van het kanaal. Ook zie ik er niets van een jaagpad o.d.

Na onder drie grote bruggen door te zijn gevaren komen we bij de eerste sluis. Het is de sluis La Gravière. Naast de sluis ligt een stuwdam waaraan met zandzakken een noodreparatie is uitgevoerd. Dat is de stuw die onze oorspronkelijke plannen in de war heeft gegooid. Het was namelijk helemaal niet onze bedoeling deze vakantie op het Canal de Bourgogne te varen maar op het Canal de Nivernais. Door de problemen met de stuw stond er te weinig water in een bepaald deel van de Yonne waardoor we er niet langs konden om naar het Canal de Nivernais te gaan. Nu ik de gehavende stuw zie, begrijp ik het.  

De sluizen van de Yonne zijn in vergelijking tot die van het Canal de Bourgogne enorm: 93 meter lang en 8,30 meter breed. We moeten nog even wachten omdat de sluiswachter weet dat er nog een andere boot aankomt. Het schutten verloopt heel langzaam. We stijgen maar een heel klein stukje.

Het water achter La Gravière staat ondanks de noodreparatie echter nog steeds laag. Ik kan het aan de modder langs de kanten zien. Ik denk dat het waterpeil nog zeker een halve meter lager is dan normaal.

We varen door en meren aan bij een steiger naast een camping in Basson voor de middagpauze. De Fransen achter ons varen door en gaan in de verderop openstaande sluis liggen.

Na het eten willen we voor half twee aansluiten in de sluis waar de Fransen nog steeds liggen. Na enkele meters zitten we vast op de bodem. Het is erg ondiep. Door goed te kijken waar het iets dieper is en met behulp van de stroming de boot te draaien komen we los. We gaan vooraan liggen in de sluis maar verhuizen op aanraden van de sluiswachter naar achter. Dat blijkt niet voor niets. Bij het openen van de schuiven komt het water aan de voorzijde in de sluis flink in beroering. Ook achterin liggend, schommelt onze boot flink.

Bij de volgende sluis begint een omleidingskanaal van een paar kilometer. De eerste sluis  heet Raveuse. Onze boot is naar deze sluis genoemd. Als de bemanning van de Fransen voor ons naar onze zin in de sluizen niet snel genoeg aan boord komt, varen we er voorbij. Ze zwalken over het water. Als we ze voorbij zijn ziet Pepijn ze achterom kijkend zelfs op de kant varen.

We meren in Gurgy en besluiten daar te blijven. De rivier is hier verbreed en we hebben een prachtig uitzicht over het water. Waarschijnlijk zouden we Auxerre nog net kunnen halen maar we moeten dan nog vijf sluizen door die we morgen ook weer terug moeten varen en omdat het schutten een flinke tijd in beslag neemt, zien we er van af. Omdat de kinderen toch nog nieuwsgierig zijn naar Auxerre ga ik er met hen op de fiets heen. Het is maar een kilometer of tien.

Aanvankelijk is het goed mogelijk op de fiets de rivier te blijven volgen maar later fietsen we hele stukken over industrieterrein. Het centrum van Auxerre wordt gedomineerd door een drietal grote kerken waarvan de Saint-Pierre de grootste is. Helaas blijken ook vandaag weer de meeste winkels dicht, het is Hemelvaartsdag. Zelfs het zoeken naar wat te eten, blijkt niet eenvoudig. Maarten heeft het meeste zin in een patatje maar moet genoegen nemen met een voorverpakt broodje.  

We fietsen aan het einde van de middag weer terug. Halverwege de rit wordt de lucht erg dreigend en maken we haast om thuis te komen. Net voor de onweersbui zijn we bij de boot.

De volgende dag varen we de andere kant weer op. Het schutten verloopt erg traag. Tussen het moment dat de deuren achter ons sluiten en die voor ons opengaan ligt wel een kwartier. Als je dan ook nog bedenkt dat de sluizen meestal verkeerd om staan kun je nagaan dat we per sluis meer dan een half uur kwijt zijn. 

Net voor twaalf uur gaan we door de sluis La Gravière met de kapotte stuw. We varen voorbij de ingang naar het Canal de Bourgogne en meren aan in Laroche-St-Cydroine. Hier eten we brood en vullen onze watervoorraad aan. Dat gaat niet gemakkelijk omdat het een kraan is zonder verbindingsstuk en je steeds op een knop moet drukken. We hoeven echter nog maar voor ruim een halve dag water te hebben.

We komen nu langs een mooi stuk Yonne. Hij is hier erg breed en we varen langs een waterskibaan. Even later passeren we enkele restanten van een oude stuwdam in de Yonne. Het lijkt wel of er een soort prieeltje in het water staat.  

In Joigny verkennen we het stadje. Het is een apart dorpje met vakwerkhuizen met in houtsnijwerk bewerkte geraamtes. Er vind net een begrafenis plaats in de kerk met veel ceremonieel en bloemen.

's Avonds doen de jongens erg hun best de boot van buiten schoon te maken. Met hun regenjassen aan en op blote voeten schrobben en schuren ze de boot. Ondertussen is er in het avondlicht een regenboog zichtbaar boven het stadje. Het zit erop voor dit jaar. Het was een prachtige tocht.

 

Canal de Bourgogne            Andere kanalen            Vorige dag