Print
   
 


Verschenen in:

Zoom Magazine

 
 

0

 


 
Links
   
 


Zwart-wit
Natuur

Sport
Naakt

Architectuur
Bewerkt
Thema
Nacht
Analoog of
digitaal?

 
 

 

 

  t  

 

 

 

        

 

Drie experts over naaktfotografie
Open & bloot


Frank Boots - bezoek de website

"Een goede naaktfoto wordt niet bereikt met simpelweg een mooi meisje en een redelijke belichting."
 

"Op de middelbare school was ik al geïnteresseerd in fotografie. Toen hield ik me voornamelijk bezig met het onder de knie krijgen van de techniek. Jaren later begon deze liefhebberij serieus te worden. Al mijn vrije tijd besteedde ik eraan, en dat is nog steeds zo. Momenteel ben ik voorzitter van de Bond van Nederlandse Amateur Fotografen
Verenigingen. Ruim twintig jaar geleden werd ik lid van een fotogroep. Daar heb ik veel geleerd over de techniek, maar vooral ook over fotografie in het algemeen. Kijken naar foto's van anderen en het commentaar dat op jouw foto's gegeven wordt is erg leerzaam. Al snel bleek dat ik eigenlijk alleen geïnteresseerd was in de mens, ofwel portretfotografie. Niet het 'candid-portret', maar het geregisseerde portret. Meestal in de studio, maar soms ook in de buitenlucht. Het ontdekken van de verschillende gezichten in één persoon boeit me enorm. Fotografie is voor mij in essentie een ontmoeting tussen mensen; bij het fotograferen van de fotograaf met het model, en bij het bekijken van de foto het treffen tussen het beeld en de beschouwer. Naast portretfotografie ligt het accent steeds meer op figuurstudies en naaktfotografie. Ik richt me voornamelijk op de lijnen, vormen en structuren van het menselijk lichaam, eventueel in samenhang of contrast met andere natuurlijke vormen en structuren.
Ik gebruik een 6x6' toestel met twee kleine studioflitsers. Voor kleurenfoto's is een digitale camera prima geschikt, maar voor zwart-wit zeker nog niet. Ik hou van de klassieke zwart-wit techniek, zoals barietdruk. Dat geeft mooie doortekende donkere partijen, die sneller en beter in de natte doka tot stand komen. De computer gebruik ik alleen om mijn negatieven in te scannen en klaar te stomen voor mijn website. Over digitale bewerking heb ik mijn twijfels, omdat een foto er doorgaans niet mooier van wordt.
Ik fotografeer mensen nooit ongemerkt, maar probeer personen te vinden die mij boeien en die willen poseren. Met hen tracht ik bepaalde beelden te creëren, markante punten te versterken, verborgen zijden naar voren te halen en misschien wel nieuwe dingen te scheppen. Dit lukt me minder goed met mannen, zodat ik mij meestal beperk tot het fotograferen van vrouwen. Een 'goede' naaktfoto wordt niet bereikt met simpelweg een mooi meisje en een redelijke belichting. Je moet als fotograaf iets met je onderwerp doen, je moet het jouw specifieke beeld maken.
Enkele tips voor de ZOOM fotowedstrijd? Zeker niet onbelangrijk zijn heldere afspraken met een model. Je moet vooraf overeenkomen welk soort beelden je gaat maken en met welk doel je de foto's wilt gebruiken. 'Beperk' jezelf tot een helder concept, bijvoorbeeld lichtlijnen langs een lichaam of heel pure portretten van ongeklede mensen. Bereid je goed voor, maak tekeningen en werk deze uit. Eén keer naaktfoto's maken en meteen verwachten dat er iets redelijks uitkomt, is een illusie. Je zult eerst de technische aspecten onder de knie moeten krijgen, om daarna uit te vinden wat jouw visie op dit onderwerp is."

Chris Dickx - bezoek de website

"Een mooie naaktfoto prikkelt je verbeelding. Het is essentieel om je fantasie de vrije loop te laten."
 

"Beroepshalve doe ik veel reportagewerk in en buiten de studio, vooral portretten hebben mijn voorkeur. Vijf jaar geleden werd ik gevraagd om deel te nemen aan een tentoonstelling over de vrouw in de kunst, sindsdien werk ik regelmatig aan naaktfoto's. Je kunt stellen dat ik er langzaam in gegroeid ben, en pas na jaren hét mooiste onderwerp, de vrouw, aandurfde.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een naakt lichaam op foto te zetten. Je kunt er een licht en schaduwbeeld van maken, een abstractie als het ware, maar je kunt ook een mooie vrouw in een aantrekkelijke houding fotograferen om in de slaapkamer van haar vriend of echtgenoot te hangen.
Heel belangrijk voor een fotograaf is om te weten wat je wilt, daarom werk ik bij naaktopnames altijd met voorontwerpen. Op tekeningen geef ik aan waar de lampen en accessoires moeten staan. Deze informatie leg ik ook voor aan het model, zodat duidelijk is hoe de foto eruit zal zien, en waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt.
Ik vertrek altijd vanuit de afspraak met een model, iedereen weet op voorhand dat het over naaktfotografie gaat. Zomaar even uit de kleren werkt niet, daar krijg je naar mijn idee geen mooie foto's mee. Zelfs op vakanties gebeurt het wel eens dat ik iemand vraag om te poseren, en baseer me dan meer op houding en details dan op absolute schoonheid. Dan maak ik meteen duidelijk dat het om naaktopnamen gaat, hoewel ik meestal ook enkele gewone foto's en portretten voor het model zal maken.
Een mooie naaktfoto prikkelt je verbeelding. Compositie, gebruik van licht, houding van het model, gebruik van accessoires, locatie, het moet allemaal iets toevoegen aan de foto. Het is essentieel om je fantasie de vrije loop te laten. Een foto van een meisje in bikini op het strand heeft weinig erotische lading, maar plaats hetzelfde model in een winterse winkelstraat en je krijgt een compleet andere foto. Bezit je thuis een studio, oefen dan eerst op gelegenheidsmodellen, en pas als je alles onder de knie hebt ga je over tot naaktfotografie. Het onderwerp is misschien wel het meest attractieve, maar meteen ook het moeilijkste aspect van deze tak van fotografie. Groot voordeel van digitaal fotograferen is natuurlijk dat direct duidelijk is hoe een opname eruit ziet, dat schept vertrouwen. Momenteel werk ik met een Fuji S2 met Nikon objectieven, een combinatie die prachtige resultaten oplevert.
Als je een digitale camera gebruikt, zet dan de computer of een beeldscherm naast je camera en bekijk je opnamen met een kritisch oog. Alles wat niet honderd procent in orde lijkt kan meteen worden gewijzigd, de kwaliteit van je foto's zal er met sprongen op vooruit gaan. Mocht er nog iets storends in het beeld overblijven, kan je aan de slag met een van de vele bewerkingsprogramma's die verkrijgbaar zijn. Je hoeft heus niet meteen Photoshop 7 te kopen, want een pakket als Photodeluxe 4.0 biedt al ongelofelijk veel voor weinig geld."

Ronnie Hertz - bezoek de website

"De houding van de armen bepaalt of borsten mooi overkomen. Soms levert het draaien van een hand al een drastisch mooiere foto op."
 

"Ik kwam eigenlijk al op 14-jarige leeftijd in het vak terecht, toen ik een fotowedstrijd won die door mijn tekenleraar was georganiseerd. De foto werd door Het Vrije Volk geplaatst, waarna ik gevraagd werd om meer bijdragen te leveren. Vooral mijn mode-foto's vielen in de smaak, zodat ik al vrij snel terechtkwam bij de Margriet en later de Libelle. Het weekblad Panorama loopt
als rode draad door mijn carrière. Daar werd ik vanaf het begin gecoacht om 'godverdomme-foto's' te maken, beelden waar je minutenlang naar kan kijken en waarin je steeds nieuwe details ontdekt. Fotografen als Helmut Newton en Richard Avedon vormen wat dat betreft een inspiratiebron. Zij maken foto's die een bepaalde spanning hebben en waar subtiele geintjes in zijn verwerkt. Bovendien hebben ze een fabelachtige beeldopbouw.
Als ik eenmaal een opdracht heb aangenomen, doe ik geen enkele concessie. De compositie die in mijn hoofd zit, komt hoe dan ook op film terecht. Staat er een boom in de weg, dan laat ik die omhakken. Ik denk dat het streven naar de hoogste kwaliteit zichzelf altijd terugbetaalt. Toch wordt er door bedrijven steeds minder geld aan fotografie besteed, dus moet je aanpoten om met minder mogelijkheden het gebruikelijke niveau neer te zetten. Desnoods draai ik verlies op een productie, dat komt ook nog wel eens voor.
Naast het werk voor Panorama doe ik sinds een jaar ook de rubriek 'Blootgeven' in Playboy, maar naaktfotografie vormt slechts een klein deel van mijn bezigheden. Wie naakt fotografeert moet goed met de anatomische aspecten van een lichaam kunnen omgaan. Je kunt een lichaam de vernieling in helpen of juist mooier maken. De eerste zorg is om een model zo mooi mogelijk te laten uitkomen. Door een slechte belichting worden borsten, heupen en billen vervormd, de anatomie verstoord. Een verkeerde houding kan het perspectief aantasten. Ik let goed op details, zoals ledematen en handen. De houding van de armen bepaalt of borsten mooi overkomen. Soms levert het draaien van een hand al een drastisch mooiere foto op. Besef wel dat niet alles regisseerbaar is, een model is nu eenmaal geen modepop die naar hartelust kan worden gekneed. Dat zou ook ten koste gaan van de spontaniteit. Mijn sessies kenmerken zich door een goed samenspel en snelle shoots, anders verliezen de beelden hun kracht.
Een goed model is ondergeschikt aan hetgeen waarvoor je de foto maakt. Ik kan mezelf voor 99% bedruipen met mijn eigen modellen, ongeveer vijfhonderd in totaal. Daar zitten echte kanjers tussen. Ik heb een ontelbaar aantal modellen voor de camera gehad, zowel bekende als onbekende mensen. Wie ik nog wel eens zou willen fotograferen? Dan denk ik aan mooie meiden als Kate Moss of Naomi Campbell, die voor Nederlandse begrippen echter onbetaalbaar zijn. Ondanks de krimpende budgetten ben ik er van overtuigd dat er ruimte is voor kwaliteitsfotografie. Want wie wil er nu niet af en toe in een sprookje terechtkomen?"

© Olaf Bloemberg

Naar boven!


einde