Print
   
 


Verschenen in:

Zoom Magazine

 
 

0

 


 
Links
   
 


Zwart-wit
Natuur

Sport
Naakt

Architectuur
Bewerkt
Thema
Nacht
Analoog of
digitaal?

 
 

 

 

  t  

 

 

 

        

 

Drie kunstfotografen over
Bewerkte fotografie



Cor Heynen
Website: www.modelfotograaf.com

"Na enkele filters in Photoshop oogt een beeld al snel spectaculair. Maar dit wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk apart is."
 

"Vroeger registreerde ik simpelweg met de camera wat ik zag, maar in een later stadium was dat niet meer genoeg. Mijn wil om te fotograferen wat niet zomaar geschoten kon worden werd steeds groter; ik ging het beeld steeds meer regisseren. Daarnaast kwamen er ook ideeën die niet met fotografie te realiseren zijn, zowel technisch als organisatorisch. De keuze om het beeld te gaan monteren was een
logisch gevolg. Zo bepaal ik dus altijd vanaf het idee of concept, hoe het verdere verloop zal gaan. Voordat een foto is genomen dient het hele traject tot het eindproduct in grote lijnen duidelijk te zijn. Is het zonder bewerken mogelijk, dan krijgt dat de voorkeur. Natuurlijk dien je dan van tevoren te weten wat je later nog kunt doen om het gewenste resultaat te krijgen. Naar mijn idee wordt er vaak aan voorbijgegaan dat je een foto ook kunt bewerken tijdens een opname. Vaak verliezen fotografen die de keuze tot montage achteraf maken, zichzelf in een overvloed aan bewerkingen. Je produceert namelijk al snel iets aparts met een programma als Photoshop. Enkele filters eroverheen en het oogt al spectaculair. Dit wil niet zeggen dat wat je dan gemaakt hebt ook daadwerkelijk apart is. Eigenlijk heeft men meerdere beelden van zo'n fotograaf nodig om te zien of het resultaat niet een soort toeval was. Bij het maken van deze afbeelding (opent in nieuw venster) is er geen software aan te pas gekomen. Toch is het naar mijn mening een bewerkte foto. Ik teken en schilder soms ook naast de fotografie. De vrouw is door mij getekend, later is deze tekening gecombineerd met de foto van een glas. Ik wil ermee benadrukken dat je ook een dergelijk beeld kunt scheppen zonder van Photoshop gebruik te maken.
Er bestaan fotografen die camera's 'sparen'. Ik ben daar geen voorstander van, ik zie een camera meer als gereedschap. De kunstschilder heeft zijn penseel, de beeldhouwer zijn hamer en beitel en de (kunst)fotograaf zijn camera. De keuze voor een bepaalde camera is afhankelijk van wat je ideeën of je opdrachten zijn. Ondanks alle bewerkte fotografie ligt mijn voorkeur nog steeds bij analoog. Mijn fotografie bestaat meestal uit sfeerbeelden en emoties. Korrelgrootte is dan een belangrijke factor om zo'n sfeer of emotie iets extra's te geven. Een tip die ik kan geven is: streef ernaar om niet te laten zien dat de foto is gemaakt met een bewerkingsprogramma. Of, in het tegenovergestelde geval, neem een onderwerp dat je wel met een bewerkingsprogramma moét doen, omdat het anders onmogelijk is. Als je bijvoorbeeld een foto in een andere foto wilt plakken, kun je daar het beste bij het maken van de foto al rekening mee houden. De korrelgrootte, de lens en de afstand tot het in te plakken object zijn immers van belang voor het eindresultaat."

Hans van den Heuvel
Website: www.zero-fotografie.com

"Wanneer ik de computer gebruik voor beeld-manipulatie, is het beeld dat ik maak altijd duidelijk zichtbaar bewerkt."
 

"Het gebruik van de computer zie ik als een verlengstuk van mijn fotografie. Ik gebruik mijn computer ten eerste als een veredelde doka, waar ik de techniek van goede zwart-wit afdrukken leerde. Doordat je via de computer genuanceerder kan werken dan in de doka, heb ik nu meer mogelijkheden mijn beelden krachtiger te maken. Wanneer ik de computer gebruik voor beeldmanipulatie, is het beeld dat
ik maak duidelijk zichtbaar bewerkt. Ik ben me er tijdens het fotograferen van bewust dat ik het beeld later zou kunnen bewerken. Als ik bijvoorbeeld twee verschillende beelden in elkaar monteer, maak ik nog altijd de vertrouwde Polaroids om een referentie te krijgen van het aanwezige licht. Ook wil ik nog wel eens met een schaartje in een Polaroid knippen en deze op een andere afdruk plakken, om alvast een indruk te krijgen van het mogelijke eindresultaat. Ik fotografeer nog altijd analoog, waarna ik het materiaal op kantoor inscan en bewerk. Het belangrijkste argument voor analoog is dat ik mijn beelden later in een resolutie naar keuze kan scannen. In de toekomst ga ik zeker ook digitaal fotograferen, maar op dit moment zijn de camera's nog veel te duur en te beperkt in hun mogelijkheden.
Tijdens mijn opleiding aan de Fotoacademie in Amsterdam heb ik mezelf het beeldbewerken eigen gemaakt. Dat was destijds nog geen geïntegreerd onderdeel van de opleiding. Momenteel heb ik een aardige kennis van Photoshop, en zou ook niet meer zonder dit programma kunnen. Waarom Photoshop? Omdat ik daar nagenoeg alles mee kan doen wat ik met mijn beelden wil bereiken. Voor 'starters' zou ik een eenvoudiger programma aanraden. Het gebruik van Photoshop vraagt nogal wat ervaring en is voor de meeste amateurs te ingewikkeld, waardoor het bewerken van foto's een omslachtige en frustrerende bezigheid wordt.
Ik ben als beginnend fotograaf vooral afhankelijk van de bladen en reclamebureaus. Momenteel is het in de reclamebranche allemaal wat minder geworden, dat is te merken aan de opdrachten en de mogelijkheden die er worden geboden. Beeldbewerking kost veel tijd en geld, en je merkt dat de klanten voorzichtiger worden met hun budgetten. Mijn beelden voor Zoom Magazine zijn eigen werk. Eigenlijk vind ik alles wat ik doe leuk, maar de productie van eigen werk blijft toch het belangrijkste. Omdat daarbij je eigen identiteit naar boven komt."

Femke de Roos
Website: www.virtus.net/galerie/kunstenaars/Femke_de_Roos.htm

"De mogelijkheden van digitale beeldbewerking zijn bijna onbegrensd. Je kunt je dromen en wensen onge-hinderd tot leven wekken."
 

"Digitale collages, zo kunnen mijn beelden worden betiteld. Dat geeft al aan dat het 'knip en plakwerk' is. Ik bewerk mijn foto's altijd. Met een computer kan ik de zon laten schijnen als het buiten regent. Ik ben met deze werkwijze niet afhankelijk van wat ik voor de camera aantref, maar kan elk beeld creëren wat in me opkomt. Meestal heb ik al wel een constructie in gedachten, hoe ik het beeld wil
gaan opbouwen. Natuurlijk kom ik tijdens het fotograferen en bewerken soms ook op nieuwe ideeën. Ik werk met een digitale camera, de Nikon Coolpix 5000. Voor mijn manier van werken is deze camera uitstekend geschikt. Maar ik waardeer zeker ook de kwaliteiten van analoge foto's, die toch een andere uitstraling hebben. Ik voer de bewerkingen uit met Photoshop, omdat dit pakket naar mijn weten de meeste mogelijkheden heeft. Maar ook omdat het programma gebruikt werd op de kunstacademie, tijdens mijn eerste kennismaking met digitale beeldbewerking. Tot nu toe heb ik naast mijn vrije werk het meest gewerkt aan educatieve uitgaven van uitgeverij Malmberg, waaronder de kindertijdschriften Okki en Taptoe. Ik kan er van leven, maar omdat mijn werkwijze nogal arbeidsintensief is zal ik er niet rijk van worden.
De mogelijkheden van digitale beeldbewerking zijn bijna onbegrensd. Je kunt je dromen en wensen ongehinderd tot leven wekken op het beeldscherm. Dus ik zou de lezers willen aanmoedigen om hun fantasie te gebruiken. Daar kunnen ze een hoop plezier aan beleven. Bovendien is een digitale foto bijna nooit écht mislukt. Heb je bijvoorbeeld een leuke foto van iemand met een mooie achtergrond, maar heeft de persoon in kwestie net zijn ogen dicht? Plak dan gewoon het hoofd van een andere foto erop, waar hij of zij wel goed op staat. Dat doe ik regelmatig. Maar ik verklap natuurlijk niet alles aan Zoom Magazine. Ik heb een bepaalde stijl ontwikkeld en ik zou het jammer vinden als mensen me lukraak gaan kopiëren. Bovendien is het nu juist een uitdaging om zelf dingen te ontdekken, en je af te vragen hoe mijn beelden in elkaar steken. Het leren van de techniek en het werken met de software is voornamelijk een kwestie van veel uren, dagen, weken investeren. In het begin lijk je te verdwalen in alle mogelijkheden, maar uiteindelijk, als je weet wat je wilt, blijkt het allemaal toch niet zo ingewikkeld te zijn."

Websites met zogeheten 'Photoshop-wedstrijden' rijzen als paddestoelen uit de grond. Voorbeelden vind je op www.photoshopcontest.com en www.worth1000.com. Doorgaans wordt er een bronfoto beschikbaar gesteld, waarmee de lezers naar hartelust aan de slag kunnen.
De Nederlandse website Retecool pakt het met de wekelijkse 'Foto Fuck Vrijdag' iets anders aan. Elke vrijdag wordt een actueel onderwerp aangedragen, en reageerders zijn vrij om zelf het fotomateriaal te zoeken en te monteren. Het archief is te vinden op www.retecool.com. Een breedbandverbinding is trouwens geen overbodige luxe bij het bezoeken van de genoemde websites.

Naar boven!

 

einde