Geschiedenis van de Kawasaki GPz305 English translation

Geschiedenis van de GPz305


De GPz305 stamt van de Z250 uit 1979. Deze machine scoorde toen ook al hoog met een pittig vermogen van 27 pk bij 10.000 rpm. Een tot 306 cc opgeboorde versie diende als krachtbron voor een choppertje uit 1981. Dit model leverde 30 pk bij 9000 rpm. Een paar jaar later kwam de GPz lijn uit. Deze omvatte o.a. een 250cc model van 33pk@10.500rpm en een 306cc model van 36 pk@10.000 rpm. In Nederland is vooral het choppertje bekend geworden als opstapfiets. De GPz250 heb ik hier nooit gezien en de GPz305 is relatief weinig verkocht vanwege zijn hoge prijs. In Duitsland zijn er meer verkocht, omdat de machine daar in de 27 pk verzekeringsklasse goed paste. De GPz305 staat bekend om zijn hoge prestaties (toendertijd) en zijn lage benzine verbruik. Aan het achterwiel wordt meestal wel een 30pk gemeten en het benzineverbruik is zo'n 1 op 29 als je het rustig aan doet. Niet slecht gezien zijn conventionele twee kleppen techniek. Opvallend aan alle modellen zijn de grote carburateurs van 32 mm

Technische veranderingen.


De Z250 heeft versies gehad met giet en spaakwielen. In de gietwielen zaten schijfremmen, in de spaakwielen trommels. De 305 types hadden in eerste instantie kettingaandrijving, later in 1985 een getande riem. De GPz serie was uitgerust met de z.g. Unitrack vering, een enkele veer i.p.v. de stereo dempers.
Het blokje heeft ook de nodige modificaties gekend. De nokkenas kettingspanner is van schroef naar automatisch geŽvolueerd. De koppeling kreeg een ander bedieningsmechanisme en de nokkenas ketting veranderde van rollen naar morse. Het ontstekingsmechanisme had in den beginne puntjes en later elektronica. Tot slot veranderde ook de dynamo van een enkel fase naar een drie fase systeem. De GPz modellen halen hun hogere vermogens hoofdzakelijk uit een "snellere" nokkenas en grotere kleppen.

Technische Gegevens GPz305

Cilinder inhoud306 cm3
Vermogen36 pk bij 10.000 rpm
Koppel25,5 Nm bij 8.500 rpm
Compressie1:9,7
Topsnelheid170 km/h
Gewicht147 kg
Aantal versnellingen6
Tank inhoud17 liter
OntstekingCDI
Carter olie1,8 liter SAE 10W-40
Accu12 volt 9AH
Verbruik1 op 29 (3,45 liter/100km)


Dappere Dodo op zijn brommer.

klokaround
Een klokje rond? Dat kan, maar niet zonder te sleutelen.

Koop


Roadtest


Tips en trucs.
pic hammer

Geluidje! (van Honda six), 106kB wmv voor win XP

Honda 250cc zes cilinder
Uit Castrol historical racing tapes.


Links.

De kawasaki LTD305
Lothi en de GPz305 (Duits)
Terug naar homepage