Tips en trucs English translation

Tips en trucs

Zorg voor een donor machine. Het scheelt veel geld en veel geloop naar de dealer. Het rechtse blok is van een chopper. De onderdelen hiervan zijn niet uitwisselbaar met een GPz. Alleen versnellingen en frictie zijn gelijk. Maar die gaan nooit kapot.
De nokkenas is gevoelig voor goede olie. Olieketens breken hier door de grote krachten bij hoge toerentallen. Vervang de olie op tijd en rij de machine rustig warm. Nokkenas kettingen gaan zelden langer mee dan 50.000km.
Vergeet de cilinderslijtage. Een 305 slijt iedere 12.500km 0,01mm van zijn cilinderwand. Servicelimiet is 0,1mm.
Een trekkerbout voor kawasaki vliegwielen. De schroefdraad is M18x1,5.
Een gevaarlijk ding. De automatische nokkenas kettingspanner van een 305. Bij slijtage of vervuiling verliest de kogelkooi zijn grip en schiet de drukpen terug. Een oude ketting kan zonder spanner over de tanden lopen en de timing veranderen. In mijn eigen praktijk heb ik tot op heden geen problemen ondervonden. Het is aan te raden om preventief binnen de 30.000km de nokkenasketting te vervangen.
Montagevolgorde: korte veer, kogelkooi, circlip, ring, lange veer. Het boutje dient om de lange veer te spannen. Na montage de pen laten schieten en boutje weer vastdraaien.
Het blok is moeilijk oliedicht te krijgen. Gebruik extra vloeibare pakking op de cilindervoet.
Een topkoffer kan aan lippen van de passagier handgreep en de knipperlichten worden vastgemaakt. Hiervoor is wat hoeklijn en wat pijp voor de afstandbussen nodig. De linkerfoto is het achterframe onder het kontje. Werkt al 40.000km probleemloos.
Conversie van riem naar ketting. Een kettingwiel past op de uitgaande as van een belt machine. Gebruik de moer als borgring en enkele vulringen om het kettingwiel uit telijnen. Andersom wordt moeilijker. Een kettingmachine heeft niet de schroefdraad om een poelie te bevestigen. Je zult dan een andere as moeten inbouwen of een lasje moeten leggen. Aan de wielzijde kan gemakkelijk gewisseld worden. Overigens heb ik zelf deze conversie nog niet uitgevoerd, dus er kunnen nog problemen opdoemen.
De O-ring van de schakelas kan op den duur olie doorlaten. Vervanging is niet beschreven in het werkplaats handboek.
Maak twee schroeven in het metalen huis van de ring en trek hem hieraan uit het carter. Gebruik een pijpsleutel om de nieuwe ring te plaatsen.
Het unitrack systeem is onderhoudsgevoelig. Je merkt het pas veel te laat als de assen zijn vastgelopen. Van buitenaf smeren is moeilijk. Alles moet dus uit elkaar voor een beurt. De vervuiling komt van binnenuit door slijpsel van de kunststof bussen.
De zuigerveren slijten sneller als de zuigers. Vervanging om de 30.000km is raadzaam.
Originele frictieplaten zijn niet bestand tegen een moderne motorolie. Ze slippen door. Vervang ze door nieuwe.
Informatie over het afstellen van de nokkenas ketting.Chain

Terug
Terug naar Home page