English versionNegende vaardag: van Chassignelles naar Tanlay

Vandaag staat in het teken van de tiende verjaardag van Maarten. Iedereen komt bij ons op bed om te zingen en de cadeautjes te geven. Maarten is tevreden. Overeenkomstig het programma dat hij voor deze dag heeft samengesteld, ontbijten we met een gekookt eitje. Daarna gaat Charlotte met de twee jongens voetballen op het voetbalveld dat vlak bij de sluis ligt. Ondertussen versier ik de boot aan de buitenzijde. Met een bezem als mast maak ik een vlaggetjesslinger van voor tot achter over de boot.

Het is vanochtend droog en tussen de wolken verschijnt de zon af en toe. Ik maak nog een wandelingetje om te kijken bij de wasplaats die eveneens vlakbij de sluis ligt.

Als de voetballers terug zijn, vertrekken we. Bij sluis 80 krijgen we een papier uitgereikt over de werking van de volgende vier sluizen die alle elektrisch bediend moeten worden. We spreken af dat Pepijn en Maarten die om beurten mogen bedienen.

We zijn nog steeds erg tevreden over het weer. Het is nog steeds droog en er zijn flinke zonnige perioden. Bij de laatste elektrische sluis ligt een enorme cementfabriek. De gehele omgeving zit onder een laag cementstof. We varen gauw verder en komen om half een aan bij Lézinnes. Daar eten we aan een picknicktafel de taartjes ter ere van Maarten's verjaardag op.

Vanwege de frisse wind gaan we voor de middageten maar weer naar binnen. Na het eten bekijken we ook in Lézinnes een wasplaats die vlakbij de rivier Armançon ligt

's Middags varen we door naar Tanlay. Het kanaal wordt geleidelijk aan wat breder. Het wordt nu ook wat drukker. We komen enkele tegenliggers tegen en in Tanlay liggen we met twee hotelboten en zes pleziervaartboten in de havenkom.

Als we naast een van de hotelboten afmeren, hebben Pepijn en Maarten de voetbalvelden naast de haven al weer gezien en gaan er voetballen. Ze komen zo verhit terug dat ze een duik in het kanaal willen nemen. Het water is zo vroeg in het voorjaar natuurlijk flink koud maar ze springen er toch allebei in om onmiddellijk daarna met z'n tweeën onder de warme douche te gaan staan.
's Middag bekijken we het 16e eeuwse kasteel van Tanlay. Het is een enorm groot gebouwencomplex met een enorm park dat nu gedeeltelijk als golfbaan is ingericht.
Er ligt een gracht om het kasteel.

Aan de buitenzijde daarvan ligt nog een wasplaats verstopt.

's Avonds bak ik het door Maarten gewenste menu (pannenkoeken) en daarna zitten we in het zonnetje nog uit te buiken op een bankje.

Canal de Bourgogne            Andere kanalen            Vorige dag            Volgende dag