English versionAchtste vaardag: van Montbard naar Chassignelles

De eerste de beste bakker is op zondagochtend gelukkig open. Als we aan het ontbijten zijn, vertrekt een hotelboot uit de haven. Hij gaat dezelfde kant op als wij. Als wij tien minuten later vertrekken, zitten we na de eerste sluis al achter hem. Hij gaat tergend langzaam door het kanaal en ploegt daarbij  de halve bodem van het Canal de Bourgogne om. Van inhalen is geen sprake. Hij wijkt geen meter uit het midden van het kanaal en de kapitein kijkt niet achterom al weet ik wel zeker dat hij zich van onze aanwezigheid bewust is.

We varen achter de hotelboot door troebel water. Voor reigers blijkt dit echter wel interessant. Er vliegt een reiger steeds met de hotelboot mee en ziet kans een aardig maaltje te verorberen.

Ons voornemen om bij een oude smederij van Buffon uit de 18e eeuw te gaan kijken, gaat de mist in door het gekachel achter de hotelboot.

Omdat de hotelboot rond het middaguur nog net door een sluis glipt waar wij moeten wachten, zijn we hem de eerste helft van de middag kwijt. We houden pauze bij de smederij van Buffon die helaas in de siësta gesloten is. De cultuur schiet er wel een beetje bij in deze dagen. Door het weer hadden we ook al niet veel zin om enkele kilometers te fietsen naar bezienswaardigheden in de buurt van het Canal de Bourgogne zijn zoals bijvoorbeeld de Abdij van Fontenay in de buurt van Montbard en nu gaat de smederij van Buffon door de middagpauze voor ons verloren.

Het is hier wel een prachtig stukje kanaal omdat het Canal de Bourgogne door een heuvel is gegraven en wat smaller is dan normaal. Onze boot ligt in een bocht onder een prachtig bruggetje van gele steen.

We varen na de middagpauze verder. Sinds Montbard hebben we de heuvels aan de noordkant en het rivierdal aan de zuidkant. De Armançon is een prachtige rivier. Af en toe hebben we prachtige doorzichten en zien we fraaie boogbruggen over de rivier.

Vandaag heeft Maarten veel zin om mee te werken. Hij fietst de hele middag van sluis tot sluis en werkt als de beste. Hij rent van voor naar achter om na het sluiten van de deuren aan de hoge zijde aan de lage zijde de schuiven te openen. Daarna duwt hij met veel inspanning de deuren open. De kinderen weten allebei precies hoe de sluizen werken, in welke volgorde je de werkzaamheden moet uitvoeren en waar je op moet letten. Zo weten ze bijvoorbeeld dat als de deuren weer een beetje open waaien, dat de eerste klep slechts een klein beetje geopend moet worden waarna de deuren zich door de stroming alsnog sluiten.
Het weer is weer zoals we gewend zijn: koud en nat. Gelukkig is er vandaag niet veel wind. Op sommige stukken van het kanaal vliegen er boerenzwaluwen over het water. Ze hebben een blauwige teint op de rugzijde en een lichte buik. Ook zien we weer veel reigers langs de kant staan. Ze vliegen meestal weg voordat we bij hen zijn. Ik zie een aantal malen dat ze succes hebben bij hun jacht en een vis verschalken. Soms vangen ze zelfs hele forse vissen.
Onderweg komen we langs een tweetal steengroeven. In Ravières zagen ze vooral dunne platen, later zien we nog een steengroeve waar vooral dikke blokken steen langs de kant liggen. Vlak voor Ravières ligt een brug die lager is dan alle anderen. De hotelboot kan er maar net onderdoor.
Het landschap is nog steeds prachtig. We genieten enorm van de enorme koolzaadvelden in het heuvellandschap.

Als de hotelboot bij Ravières aanlegt, veranderen we ons reisschema en zetten nog ruim een uur door. We meren aan in Chassignelles. Chassignelles ziet er vanaf de waterkant aardig uit. Na de sluis staan grote bloeiende kastanjebomen aan de kant van het kanaal met daarachter een uitnodigend café-restaurant.

Ik maak een praatje met de sluiswachter. Hij zegt dat de verwachting voor het weer de komende dagen nog niet zo heel erg goed is. Hij heeft vandaag een collega sluiswachter aan het Canal du Nivernais gesproken en daar had het vandaag zelfs wat gesneeuwd. Verder vertelt hij me dat de bakker morgen dicht is maar vanavond nog tot acht uur open is.

Ik haal daarom direct brood voor morgen en vijf taartjes vanwege de verjaardag van Maarten. 's Avonds laat versieren Marga, Charlotte en Pepijn de boot van binnen met vlaggetjes. Ik zie voorlopig af van het aan de buitenzijde versieren van de boot omdat het inmiddels is gaan regenen.

Canal de Bourgogne            Andere kanalen            Vorige dag            Volgende dag