English versionAndere kanalen in FrankrijkCanal de Bourgogne

Reis van 2002 Venarey - Vandenesse - Joigny

Prelude
Eerste vaardag
Tweede vaardag
Derde vaardag
Vierde vaardag
Vijfde vaardag
Zesde vaardag
Zevende vaardag
Achtste vaardag
Negende vaardag
Tiende vaardag
Elfde vaardag
Laatste vaardagen

Andere kanalen

 

In mei 2002 hebben we een prachtige reis gemaakt over het Canal de Bourgogne. Via de links op deze pagina kunt u over onze belevenissen lezen.

Het Canal de Bourgogne is 242 kilometer lang en verbindt de rivier Yonne, een zijrivier van de Seine, met de Saône. Het eerste schip overschreed in 1832 de waterscheiding.

Het kanaal staat bekend om zijn vele sluizen, 189 in totaal, 113 aan de kant van de Yonne en 76 aan de kant van de Saône. Vanaf de Yonne stijgt het kanaal langs de rivier Armarcon 299 meter omhoog tot 378 meter boven de zeespiegel (hoogste kanaal in Frankrijk) om aan de Saône-zijde langs de Ouche weer 199 meter omlaag te gaan.

Onze tocht begint aan de kant van de Yonne in Venarey-les-Laumes. Daar is het begin van een enorme sluizentrap. Over een afstand van 13,8 km liggen 39 sluizen. Tussen sluis 55 en 16 stijgt het kanaal 98 meter. De sluizen zijn trouwens van de zgn. Freycinet afmetingen: de schepen kunnen maximaal 38,5 meter lang en 5,05 m breed zijn.

Niet ver na deze enorme sluizentrap is het langste pand van het kanaal 10,45 kilometer lang.

Op het hoogste punt ligt een tunnel van 3.333 meter lang. Er is geen jaagpad. Paarden moesten via een laan naar de andere kant lopen. Boven zie je 32 luchtschachten als een soort putten uit de grond steken. Het hoogste punt boven de tunnel ligt op 48 meter.

Vroeger werden schepen via een kabel aan de wanden voortgetrokken of met gaffels geduwd. Later kwam er een sleper. Aanvankelijk op stoomkracht, hetgeen voor een verschrikkelijk klimaat in de tunnel zorgde ondanks de 32 luchtgaten die gemaakt zijn. Ik heb gelezen dat er wel eens een schipper aan de luchtvervuiling is overleden. Later kwam er een elektrische sleper. De sleepboten trokken meerdere boten achter zich aan. De sleper wordt momenteel gerestaureerd en ligt bij de ingang van de tunnel. Er is ook nog een bak te zien waarin schepen die te hoog lagen konden worden vervoerd.

We varen na het hoogste punt nog acht sluizen naar beneden naar Vandenesse. Na een verplichte dag rust - op 1 mei zijn in Frankrijk de sluizen gesloten - gaan we daarna dezelfde weg terug en varen daarna helemaal door naar de Yonne. Onderweg komen we door allerlei plaatsjes met kastelen en washuizen.

Laatst bijgewerkt: 02 februari 2009
Copyright: Mouringh van der Vinne
Vaarvakantie 2002
1.  Venarey - Marigny 7.   Pouillenay - Montbard
2.  Marigny - Pouilly 8.   Montbard - Chassignelles
3.  Pouilly - Vandenesse 9.   Chassignelles - Tanlay
4.  Vandenesse 10. Tanlay - Flogny
5.  Vandenesse - Saint-Thibault 11. Flogny - Brienon
6.  Saint-Thibault - Pouillenay 12. Yonne